Tips Digitale geletterdheid basisonderwijs

Basisscholen voelen de noodzaak om de digitale geletterdheid van leerlingen te vergroten, blijkt uit de Monitor Digitale Geletterdheid 2019. 72% van de leerkrachten geeft aan in één of meerdere vakken aandacht te besteden aan digitale geletterdheid, en leerkrachten schatten de digitale geletterdheid van hun leerlingen op gemiddeld een 4,9 (op een schaal van 0 tot 10). Een samenvatting van de resultaten is te vinden in een infographic.

Speciaal voor het basisonderwijs heeft Netwerk Mediawijsheid een pdf met tips gemaakt om aan de slag te gaan met digitale geletterdheid. In deze pdf vinden leraren aanbevelingen voor visie en beleid, informatie en inspiratie, handige producten en lesmateriaal, en tips voor monitoring en professionalisering.

Download de Tips Digitale geletterdheid basisonderwijs hier en bekijk het dossier Digitale geletterdheid op Mediawijsheid.nl.

De Monitor Digitale Geletterdheid in het primair onderwijs is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies om inzicht te krijgen in de status van digitale geletterdheid in het primair onderwijs in Nederland. Het onderzoek is een initiatief van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving in samenwerking met CodePact (ondergebracht in NL Safer Internet Centre), Curriculum.nu, Kennisnet, Koninklijke Bibliotheek, Openbaar Onderwijs Groningen, SLO, Netwerk Mediawijsheid en mogelijk gemaakt door het ING Nederland Fonds.